Hatha flow - Vinyasa Yoga
  • Vaste image voor ALLEEN mobiele weergave visible-phone
  • 1

Hatha flow / Vinyasa yoga

Versterkend en Opwekkend
Hatha flow of Vinyasa flow is een vorm van yoga die veel raakvlakken heeft met de Hatha yoga. Ook hier ligt de nadruk op het beoefenen van asana’s (houdingen), staat het oefenen zonder prestatie centraal en zoeken we de balans tussen inspanning en ontspanning. Deze vorm van yoga kenmerkt zich door een sterke verbondenheid van de dynamische houdingen met de adem, welke leidend is in de beweging. Deze vloeiende combinatie van beweging en adem richt de aandacht naar binnen. De dynamische vorm van bewegen verhoogt tevens de hartslag, waardoor deze vorm ook nog eens goed is voor je cardio-vasculaire systeem en dus voor je conditie.

Houdingen worden verbonden met zonnegroeten en volgen elkaar in een iets hoger tempo op dan bij de Hatha yoga. De Vinyasa yoga wordt ook wel vergeleken met de het in het Westen bekende Power yoga. Hoewel er zeker verschillen zijn, lijken beide vormen op elkaar omdat ze beide hun basis vinden in het Ashtanga Vinyasa yoga systeem.

Ook deze les is geschikt voor iedereen, voor zowel mannen als vrouwen. Voor houdingen worden verschillende varianten aangeboden, zodat de les ook geschikt is voor mensen met minder ervaring.

De docent werkt meestal vanuit de ervaring met de Ashtanga of Iyengar yoga. Tijdens de Vinyasa flow wordt daarom ook regelmatig aandacht besteed aan correcte uitlijning. Hierdoor kunnen blessures worden voorkomen. In deze les wordt ook regelmatig aandacht besteedt aan pranayama (ademoefeningen). Aan het einde van de les doen we een altijd een eindontspanning of een korte meditatie.
  • Simple Item 1
  • 1

Yin yoga

Kalm en Rustgevend
Yin Yoga is een rustige vorm van yoga. Deze yoga vorm stimuleert je bindweefsel, ligamenten en kraakbeen, belangrijk om je maximale fysieke bewegingsvrijheid te behouden. Dit is lastiger te bereiken met de meer actieve yogastijlen die de spieren versterken en verlengen.

Bij yin yoga houdt je een bepaalde houding erg lang (variërend van 3-10 minuten) aan waardoor je echt een diepe stretch ervaart. Het doel is om in de houding je ontspanning te vinden en je weerstand los te laten.

Yin yoga geeft je de tijd om elk aspect van je lichaam te voelen. In het moment zijn, in je lichaam, in de ruimte en in je gevoel. Het effect van yin houdingen is een soepeler, energetisch stabiel en sterker lichaam. Het biedt een perfecte aanvulling bij de andere yogastijlen, het stimuleert meridianen en organen en bereidt de geest voor op meditatie.
  • Vaste image voor ALLEEN mobiele weergave visible-phone
  • 1

Hatha yoga

Rustgevend & versterkend
Het beoefenen van houdingen (asana's) vormt het belangrijkste onderdeel van de Hatha yoga les. Hatha yoga is een vorm van yoga, die erop gericht is tegenstellingen bij elkaar te brengen. Deze les is geschikt voor iedereen, voor zowel mannen als vrouwen.

Door middel van diverse statische, maar soms ook dynamische lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken, leer je op de yogamat mentaal en fysiek balans te vinden tussen de tegenstellingen die je in het dagelijks leven ook tegenkomt, zoals het spanningsveld tussen willen en kunnen, weerstand en plezier of inspanning en ontspanning. De ademhaling ondersteunt hierbij en draagt de oefeningen. Concentratie op de adem en de beweging doet je verstillen, waardoor je aandacht naar binnen keert. Je wordt je dieper bewust van je lichaam en de hierin aanwezige gevoelens of emoties. De Hatha yoga maakt je krachtiger en tegelijkertijd soepeler. Ook versterkt het je fysieke en mentale balans.

Centraal staat het oefenen zonder prestatie, de rustige flow van de les en de aandacht voor de mensen die deelnemen aan de lessen. Er is altijd ruimte houdingen aan te passen of over te slaan als deze niet prettig voelen.
De yogales wordt afgesloten met een eindontspanning of een korte meditatie.

De Hatha yoga wordt vaak beoefend om stress te verminderen of te onthaasten, maar heeft veel meer positieve invloeden dan je zou denken.

Proefles

Meld je hier aan voor een proefles of cursus. Je kunt je les gelijk zelf inplannen op het rooster.
        Proefles         Introductiecursus
  • Informatie
Yoga in Amersfoort Vathorst
In September 2016 is Yenga Yoga gestart in Amersfoort Vathorst met Hath yoga en Hatha-flow yoga lessen op een prachtige locatie bij Natuurboerderij de Brinkhorst.
Wat moet ik meenemen?
Waar moet ik aan denken en wat moet ik meenemen naar de les ? Een kleine opsomming van aandachtspunten

Online reserveren

Je kunt online je yogales reserveren en annuleren, tot 3 uur voor aanvang van de les. Zo kan je op een andere dag komen als je dat wilt, of een lesje overslaan als je een keer niet kunt. Opwaarderen en betalen van je leskaart kan veilig via iDeal bij je eigen vertrouwde bank

Ideal